På vores website bruges cookies til at huske dine indstillinger, statistik og personalisering af indhold og annoncer. Ved fortsat brug af websiden godkender du cookiepolitikken.

OK, det er forstået.Læs mere om vores brug af cookies.
  • Min side
  • Om hjemmesiden
  • Nyhedsbreve
  • Kontakt
BFA Logo Negativ
GODTPSYKISKARBEJDSMILJØ.DK- På uddannelses- og forskningsinstitutioner
  • Samarbejde og social kapital 
    • God dialogkultur 
      • Tillidsbaseret samarbejdskultur
      • |Metoder til bedre dialogkultur
    • |Stærke samarbejdsrelationer 
      • Tre grundbegreber
      • |Kom godt i gang
      • |Mål den sociale kapital
      • |Fælles kamp styrker
    • |Social kapital og arbejdsmiljø 
      • Gode relationer styrker kvalitet og arbejdsglæde
      • |Fokus på social kapital målrettede indsats i Faxe
      • |Social kapital skal sikre gejsten på Spangsbjergskolen
      • |Arbejdsmiljøprisen til Broager Skole
    • |Professionel kapital og arbejdsmiljø 
      • Fakta om professionel kapital
      • |Hent GL's værktøjspakke
      • |Læs erfaringer fra 100 skoler
      • |Stærkere fællesskaber
    • |Cases og erfaringer  
      • Relationel koordinering på KU
      • |Styr sikkert gennem fusionen
      • |Fusion øgede fagligheden
      • |På banen for at vinde eller undgå nederlag?
      • |Accepter du er 'bad guy'
      • |Lederskab og involvering
      • |Social kapital på nye præmisser
      • |Social kapital som fælles valuta
    • |Konference: Stærkt samarbejde 
      • Program
      • |Workshops
  • |Forebyg stress - bedre trivsel 
    • Digitalisering på uddannelsesinstitutioner 
      • Kerneopgaven
      • |Fagligheden
      • |Relationerne
      • |Implementering
      • |Dialogkonferencer om fremtidens arbejdsmiljø
    • |Forebyg stress i fællesskab 
      • Hvad er stress?
      • |Fire faser i udviklingen af stress
      • |Strategier mod stress
      • |13 råd til arbejdsmiljøgruppen
      • |Lederens arbejde med stress
      • |Værktøjer og materialer
    • |Tæt på mistrivsel 
      • Høje følelsesmæssige krav
      • |Derfor belaster mistrivsel
      • |Løsning: En fælles indsats 
        • Håndtér høje følelsesmæssige krav med IGLO’en
      • |Cases: Mistrivsel i praksis
      • |Regler og mere viden
    • |Robusthed 
      • Robuste forandringer tager tid
      • |Har I talt med jeres kerneopgave i dag?
  • |Teamsamarbejdet 
    • Når team trives 
      • Fem almindelige problemer
      • |Fem veje til bedre team
      • |Cases: Teamsamarbejde i praksis
      • |Værktøjer til teamsamarbejdet
    • |Stærke arbejdsfællesskaber på universiteterne 
      • Ledelse og samarbejdsfora
      • |Udvikling af samarbejdet
      • |Faglig feedback
      • |Roadshow 
        • Tilmelding
        • |Program
  • |Arbejdsmiljøarbejdet 
    • Rammer for samarbejdet
    • |På forkant i arbejdsmiljøindsatsen 
      • Sådan kommer I på forkant
      • |På forkant på arbejdspladsen
      • |På forkant i arbejdsmiljø-gruppen
      • |Hent alle metoderne
    • |Tag godt imod de nye 
      • Fakta om god modtagelse
      • |Hvem gør hvad?
      • |Tidslinje og tjekliste
      • |Ny i jobbet: Få en god start
      • |Flyer - Fem guider om den gode modtagelse
      • |Case: Godt fundament i Aarhus
    • |Fysisk-psykisk arbejdsmiljø 
      • Forebyg støj og forstyrrelser
      • |Indretning og støj
      • |Indeklima og arbejdsmiljø
      • |Smerter og psykisk arbejdsmiljø
    • |Digitalisering 
      • Om aktiviteten
  • |Vold og konflikter 
    • Lærere i risikozonen
    • |Forebyg digital chikane 
      • Hvad er digital chikane?
      • |Forebyggelse af digital chikane
      • |Opfølgning, når skaden sker
    • |Trap konflikterne ned
    • |Det kan I gøre...
    • |Tre cases: Retningslinjer forebygger vold 
      • Case 1: Målrettede retningslinjer forebygger
      • |Case 2: Fælles retningslinjer i Aarhus Kommune
      • |Case 3: "Vold er det modsatte af arbejdsglæde"
    • |Fire cases: Viden og samarbejde stopper vold 
      • Case 1: Åbenhed og viden forebygger konflikter og vold
      • |Case 2: "Her sidder du aldrig alene og har problemerne"
      • |Case 3: "Vi forebygger konflikter, når vi giver børnene et sprog"
      • |Case 4: Høj faglighed gav færre konflikter
    • |Aarhus griber ind mod vold 
      • Voksentid giver ro på Sødalskolen
  • |Materialer
    • Min side
    • Om hjemmesiden
    • Nyhedsbreve
    • Kontakt

Min side

  • Rammer for samarbejdet
  • På forkant i arbejdsmiljøindsatsen
  • Tag godt imod de nye
    • Fakta om god modtagelse
    • Hvem gør hvad?
    • Tidslinje og tjekliste
    • Ny i jobbet: Få en god start
    • Flyer - Fem guider om den gode modtagelse
    • Case: Godt fundament i Aarhus
  • Fysisk-psykisk arbejdsmiljø
  • Digitalisering
  • Forside »
  • Arbejdsmiljøarbejdet »
  • Tag godt imod de nye »
  • Tidslinje og tjekliste til den gode modtagelse
Gem side ved at oprette dig som bruger her

Tidslinje og tjekliste til den gode modtagelse

Den gode modtagelse kan ses som et forløb i fire faser. Se tidslinjen her og hent tjekliste til de opgaver, som skal løses undervejs.

Introduktionsforløbet kan opdeles i faser, som hver har sine opgaver og overvejelser. En systematisk tilgang er med til at sikre, at man får det hele med, også efter den første tid, når det er blevet hverdag.

Fire faser i introduktionsforløbet

Tidslinje

  • Forberedelsen: Kontaktpersonen forbereder forløbet og den praktiske modtagelse af den nye kollega.
  • Den første uge: Velkomst den første dag. Faglig og praktisk introduktion til arbejdet og de nye kolleger.
  • De første tre måneder: Den nyansatte kommer dybere ind i jobbet og den praktiske hverdag. Status på de første tre måneder med fokus på læring.
  • Det første år: Den nyansatte, lederen, kontaktpersonen og evt. sparringspartneren evaluerer introduktionsforløbet.

Tænk over timingen

Der er en risiko for, at den nye kollega drukner i information og nye ansigter, som er svære at huske og skelne bagefter.

Det kan derfor være en god idé at knytte mødet med fx folk i andre afdelinger op på konkrete opgaver i hverdagen, og tage mødet når det er fagligt aktuelt, eller når den nye kollega selv har behovet. På den måde knytter introduktionen an til det faktiske indhold i jobbet og kerneopgaven - og bliver lettere at huske.

Tjekliste til den gode modtagelse

Tjekliste

Tjeklisten er ikke en facitliste. Ikke alle punkter vil være lige relevante for jeres arbejdsplads, og I vil sikkert have brug for at tilføje flere.

Det er ikke nødvendigvis arbejdsmiljøgruppen, der skal udforme tjeklisten, men den kan indgå som et element i rammen for den gode modtagelse, som arbejdsmiljøgruppen bidrager til.

Hent tjeklisten her - lige til at rette til efter jeres egne behov.

 

 

Senest revideret den 27. maj 2019  

Den gode modtagelse

Dengodemodtagelse Grundskolen
Fem guider til introduktion af nye medarbejdere på uddannelses og forsknings-institutioner. Hent dem her

På forkant

Paaforkant

Inspiration og værktøjer til et godt samarbejde om psykisk arbejdsmiljø i arbejdsmiljø-gruppen. Hent hæftet her

  • Forside »
  • Arbejdsmiljøarbejdet »
  • Tag godt imod de nye »
  • Tidslinje og tjekliste til den gode modtagelse

Læs om cookies

BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration, Studiestræde 3, 3. sal, 1455 København K. CVR: 38501380.
Tlf: 30 73 10 30. Mail: sekretariat@bfa.dk