På vores website bruges cookies til at huske dine indstillinger, statistik og personalisering af indhold og annoncer. Ved fortsat brug af websiden godkender du cookiepolitikken.

OK, det er forstået.Læs mere om vores brug af cookies.
  • Min side
  • Om hjemmesiden
  • Nyhedsbreve
  • Kontakt
BFA Logo Negativ
GODTPSYKISKARBEJDSMILJØ.DK- På uddannelses- og forskningsinstitutioner
  • Samarbejde og social kapital 
    • God dialogkultur 
      • Tillidsbaseret samarbejdskultur
      • |Metoder til bedre dialogkultur
    • |Stærke samarbejdsrelationer 
      • Tre grundbegreber
      • |Kom godt i gang
      • |Mål den sociale kapital
      • |Fælles kamp styrker
    • |Social kapital og arbejdsmiljø 
      • Gode relationer styrker kvalitet og arbejdsglæde
      • |Fokus på social kapital målrettede indsats i Faxe
      • |Social kapital skal sikre gejsten på Spangsbjergskolen
      • |Arbejdsmiljøprisen til Broager Skole
    • |Professionel kapital og arbejdsmiljø 
      • Fakta om professionel kapital
      • |Hent GL's værktøjspakke
      • |Læs erfaringer fra 100 skoler
      • |Stærkere fællesskaber
    • |Cases og erfaringer  
      • Relationel koordinering på KU
      • |Styr sikkert gennem fusionen
      • |Fusion øgede fagligheden
      • |På banen for at vinde eller undgå nederlag?
      • |Accepter du er 'bad guy'
      • |Lederskab og involvering
      • |Social kapital på nye præmisser
      • |Social kapital som fælles valuta
    • |Konference: Stærkt samarbejde 
      • Program
      • |Workshops
  • |Forebyg stress - bedre trivsel 
    • Digitalisering på uddannelsesinstitutioner 
      • Kerneopgaven
      • |Fagligheden
      • |Relationerne
      • |Implementering
      • |Dialogkonferencer om fremtidens arbejdsmiljø
    • |Forebyg stress i fællesskab 
      • Hvad er stress?
      • |Fire faser i udviklingen af stress
      • |Strategier mod stress
      • |13 råd til arbejdsmiljøgruppen
      • |Lederens arbejde med stress
      • |Værktøjer og materialer
    • |Tæt på mistrivsel 
      • Høje følelsesmæssige krav
      • |Derfor belaster mistrivsel
      • |Løsning: En fælles indsats 
        • Håndtér høje følelsesmæssige krav med IGLO’en
      • |Cases: Mistrivsel i praksis
      • |Regler og mere viden
    • |Robusthed 
      • Robuste forandringer tager tid
      • |Har I talt med jeres kerneopgave i dag?
  • |Teamsamarbejdet 
    • Når team trives 
      • Fem almindelige problemer
      • |Fem veje til bedre team
      • |Cases: Teamsamarbejde i praksis
      • |Værktøjer til teamsamarbejdet
    • |Stærke arbejdsfællesskaber på universiteterne 
      • Ledelse og samarbejdsfora
      • |Udvikling af samarbejdet
      • |Faglig feedback
      • |Roadshow 
        • Tilmelding
        • |Program
  • |Arbejdsmiljøarbejdet 
    • Rammer for samarbejdet
    • |På forkant i arbejdsmiljøindsatsen 
      • Sådan kommer I på forkant
      • |På forkant på arbejdspladsen
      • |På forkant i arbejdsmiljø-gruppen
      • |Hent alle metoderne
    • |Tag godt imod de nye 
      • Fakta om god modtagelse
      • |Hvem gør hvad?
      • |Tidslinje og tjekliste
      • |Ny i jobbet: Få en god start
      • |Flyer - Fem guider om den gode modtagelse
      • |Case: Godt fundament i Aarhus
    • |Fysisk-psykisk arbejdsmiljø 
      • Forebyg støj og forstyrrelser
      • |Indretning og støj
      • |Indeklima og arbejdsmiljø
      • |Smerter og psykisk arbejdsmiljø
    • |Digitalisering 
      • Om aktiviteten
  • |Vold og konflikter 
    • Lærere i risikozonen
    • |Forebyg digital chikane 
      • Hvad er digital chikane?
      • |Forebyggelse af digital chikane
      • |Opfølgning, når skaden sker
    • |Trap konflikterne ned
    • |Det kan I gøre...
    • |Tre cases: Retningslinjer forebygger vold 
      • Case 1: Målrettede retningslinjer forebygger
      • |Case 2: Fælles retningslinjer i Aarhus Kommune
      • |Case 3: "Vold er det modsatte af arbejdsglæde"
    • |Fire cases: Viden og samarbejde stopper vold 
      • Case 1: Åbenhed og viden forebygger konflikter og vold
      • |Case 2: "Her sidder du aldrig alene og har problemerne"
      • |Case 3: "Vi forebygger konflikter, når vi giver børnene et sprog"
      • |Case 4: Høj faglighed gav færre konflikter
    • |Aarhus griber ind mod vold 
      • Voksentid giver ro på Sødalskolen
  • |Materialer
    • Min side
    • Om hjemmesiden
    • Nyhedsbreve
    • Kontakt

Min side

  • Rammer for samarbejdet
  • På forkant i arbejdsmiljøindsatsen
  • Tag godt imod de nye
  • Fysisk-psykisk arbejdsmiljø
    • Forebyg støj og forstyrrelser
    • Indretning og støj
    • Indeklima og arbejdsmiljø
    • Smerter og psykisk arbejdsmiljø
  • Digitalisering
  • Forside »
  • Arbejdsmiljøarbejdet »
  • Det fysiske og psykiske arbejdsmiljø hænger sammen »
  • Dårligt indeklima giver træthed og skader indlæringen
Gem side ved at oprette dig som bruger her

Dårligt indeklima giver træthed og skader indlæringen

En lang række undersøgelser fra ind-og udland viser en sammenhæng mellem forkert lys, dårlig luftkvalitet og psykiske reaktioner som hovedpine, sløvhed, træthed og koncentrationsbesvær.

Luftens kvalitet vurderes normalt ud fra indholdet af CO2. Arbejdstilsynets grænse for CO2-indhold i luften er på 1000 ppm (dele pr million), og den har skolerne ofte meget svært ved at leve op til.

Dårlig luftkvalitet giver sløvhed og træthed og svækker koncentrations-evnen. Det har konsekvenser for trivsel og psykisk sundhed hos både lærere og elever. Samtidig har forskning fra bl.a. DTU vist, at elevernes evne til at lære falder markant, når indholdet af CO2 kommer op over grænseværdierne.

Også andre faktorer i indeklimaet som fx dårlig belysning, svampesporer eller afgasning fra bygninger og materialer kan påvirke både det fysiske og det psykiske arbejdsmiljø.

  • Læs mere om følgerne af dårlig luft på Indeklimaportalen.

Masseeksperimentet: Den er gal med luftkvaliteten

En af de største undersøgelser af luftkvaliteten i de danske skoler fandt sted som led i Masseeksperimenterne i 2009 og igen i 2014. Her målte elever fra 700 klasser i grundskoler og gymnasier deres luftkvalitet. Resultatet var bekymrende: Luftkvalitet

(Illustration: DTU)

Som det fremgår, målte langt over halvdelen af eleverne CO2-koncentrationer, som ligger over Arbejdstilsynets anbefalede grænse på 1000 ppm - og udviklingen går den gale vej. Andre danske undersøgelser er kommet frem til lignende tal. Det tyder på, at rigtug mange lærere og elever er udsat for betydelige belastninger som følge af dårligt indeklima.

Sådan kan man forbedre luftens kvalitet

  • Mekanisk ventilation: Hvis bygningerne har mekanisk ventilation, er det vigtigt, at anlægget er dimensioneret rigtigt, at det er vedligeholdt og rent, og at det er indstillet, som det skal. Læs mere her.

  • Naturlig ventilation: Hvis der ikke er mekanisk ventilation, er det helt afgørende, at vinduerne bliver åbnet og der bliver luftet ud i rummene. CO2-koncentrationen stiger i løbet af en lektion, og det er derfor vigtigt at åbne vinduerne i klasselokalet regelmæssigt. På mange byskoler kan det ikke ske, mens der undervises, pga. støj fra trafik, byggerier osv. Eleverne bør derfor forlade klasselokalet i frikvartererne, så der kan luftes ud og CO2-koncentrationen kan nedbringes før starten af næste lektion. Læs mere her.

Lav luftfugtighed er et problem

Men det er ikke nok at lufte ud. Ny forskning fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) peger på, at for lav luftfugtighed kan føre til bl.a. tørre øjne, træthed og hovedpine.

Både åbne vinduer og mekanisk ventilation vil ofte betyde, at relativt kølig luft kommer ind uderfra og blæses ind i bygningen. Når luften varmes op, vil den relative luftfugtughed falde, og det kan give gener.

  • Læs mere om NFAs forskning her.

Forkert lys belaster arbejdsmiljøet

For svagt lys og store kontraster mellem mørke og lyse dele af rummet kan blandt andet føre til anspændthed, hovedpine, træthed og irriterede øjne. Et spot på arbejdsbordet er ikke nok, hvis resten af rummet er dunkelt oplyst. Tænd loftslyset – også i institutioner og undervisningslokaler.

For kraftigt lys er lige så anstrengende. Især hvis det medfører reflekser og spejling. Dæmp kraftigt sollys fra vinduer og sørg for at lamper og armaturer er godt afskærmede.

  • Læs mere om arbejdslys på Indeklimaportalen.

Kilder: DTU, Arbejdstilsynet m.fl.

Senest revideret den 11. december 2019  

På forkant

Paaforkant

Inspiration og værktøjer til et godt samarbejde om psykisk arbejdsmiljø i arbejdsmiljø-gruppen. Hent hæftet her

Den gode modtagelse

Dengodemodtagelse Grundskolen
Fem guider til introduktion af nye medarbejdere på uddannelses og forsknings-institutioner. Hent dem her

Nyhedsbrev fra GodtPsykiskArbejdsmiljø.dk

* indicates required

3BAR dattersites

  • Forside »
  • Arbejdsmiljøarbejdet »
  • Det fysiske og psykiske arbejdsmiljø hænger sammen »
  • Dårligt indeklima giver træthed og skader indlæringen

Læs om cookies

BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration, Studiestræde 3, 3. sal, 1455 København K. CVR: 38501380.
Tlf: 30 73 10 30. Mail: sekretariat@bfa.dk