Ved høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker forstås arbejde, som indebærer direkte eller indirekte kontakt med mennesker, herunder borgere og kunder, og hvor kontakten stiller høje krav til at
- sætte sig ind i, rumme eller håndtere disse menneskers tænkning, følelser eller adfærd,
- håndtere eller skjule egne tanker eller følelser eller
- tilpasse kommunikation eller adfærd til de mennesker, der arbejdes med.
Arbejdstilsynets vejledning om høje følelsesmæssige er ikke udkommet endnu. Men i bekendtgørelsen for psykisk arbejdsmiljø står der bl.a.:
Arbejdet skal i alle led planlægges, tilrettelægges og udføres således, at det er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt på kort og lang sigt i forhold til høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker.
Ved vurderingen af, om høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker indebærer en risiko for sikkerhed eller sundhed, skal især lægges vægt på forholdet mellem følgende elementer:
- Omfanget af kontakten med de mennesker, der arbejdes med, herunder den tidsmæssige udstrækning.
- Karakteren af kontakten med de mennesker, der arbejdes med.
- Forebyggende tiltag
Derudover skal der ved vurderingen lægges vægt på, om andre påvirkninger i arbejdsmiljøet øger risikoen for sikkerhed eller sundhed ved høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker.
Læs mere på Arbejdstilsynets hjemmeside her.
Få værktøjer til at forebygge og håndtere høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker:
- Trivsel i fællesskab – et materiale, der sætter fokus på, hvordan underviseren påvirkes følelsesmæssigt af miljøet i klassen/undervisningen:
- En materialeserie med fokus på at skabe dialog om følelser på jobbet
- Tæt på mistrivsel – om at skulle håndtere elever, kursister og studerendes følelser som en del af jobbet som underviser