På vores website bruges cookies til at huske dine indstillinger, statistik og personalisering af indhold og annoncer. Ved fortsat brug af websiden godkender du cookiepolitikken.

OK, det er forstået.Læs mere om vores brug af cookies.
  • Min side
  • Om hjemmesiden
  • Nyhedsbreve
  • Kontakt
BFA Logo Negativ
GODTPSYKISKARBEJDSMILJØ.DK- På uddannelses- og forskningsinstitutioner
  • Samarbejde og social kapital 
    • God dialogkultur 
      • Tillidsbaseret samarbejdskultur
      • |Metoder til bedre dialogkultur
    • |Stærke samarbejdsrelationer 
      • Tre grundbegreber
      • |Kom godt i gang
      • |Mål den sociale kapital
      • |Fælles kamp styrker
    • |Social kapital og arbejdsmiljø 
      • Gode relationer styrker kvalitet og arbejdsglæde
      • |Fokus på social kapital målrettede indsats i Faxe
      • |Social kapital skal sikre gejsten på Spangsbjergskolen
      • |Arbejdsmiljøprisen til Broager Skole
    • |Professionel kapital og arbejdsmiljø 
      • Fakta om professionel kapital
      • |Hent GL's værktøjspakke
      • |Læs erfaringer fra 100 skoler
      • |Stærkere fællesskaber
    • |Cases og erfaringer  
      • Relationel koordinering på KU
      • |Styr sikkert gennem fusionen
      • |Fusion øgede fagligheden
      • |På banen for at vinde eller undgå nederlag?
      • |Accepter du er 'bad guy'
      • |Lederskab og involvering
      • |Social kapital på nye præmisser
      • |Social kapital som fælles valuta
    • |Konference: Stærkt samarbejde 
      • Program
      • |Workshops
  • |Forebyg stress - bedre trivsel 
    • Digitalisering på uddannelsesinstitutioner 
      • Kerneopgaven
      • |Fagligheden
      • |Relationerne
      • |Implementering
      • |Dialogkonferencer om fremtidens arbejdsmiljø
    • |Forebyg stress i fællesskab 
      • Hvad er stress?
      • |Fire faser i udviklingen af stress
      • |Strategier mod stress
      • |13 råd til arbejdsmiljøgruppen
      • |Lederens arbejde med stress
      • |Værktøjer og materialer
    • |Tæt på mistrivsel 
      • Høje følelsesmæssige krav
      • |Derfor belaster mistrivsel
      • |Løsning: En fælles indsats 
        • Håndtér høje følelsesmæssige krav med IGLO’en
      • |Cases: Mistrivsel i praksis
      • |Regler og mere viden
    • |Robusthed 
      • Robuste forandringer tager tid
      • |Har I talt med jeres kerneopgave i dag?
  • |Teamsamarbejdet 
    • Når team trives 
      • Fem almindelige problemer
      • |Fem veje til bedre team
      • |Cases: Teamsamarbejde i praksis
      • |Værktøjer til teamsamarbejdet
    • |Stærke arbejdsfællesskaber på universiteterne 
      • Ledelse og samarbejdsfora
      • |Udvikling af samarbejdet
      • |Faglig feedback
      • |Roadshow 
        • Tilmelding
        • |Program
  • |Arbejdsmiljøarbejdet 
    • Rammer for samarbejdet
    • |På forkant i arbejdsmiljøindsatsen 
      • Sådan kommer I på forkant
      • |På forkant på arbejdspladsen
      • |På forkant i arbejdsmiljø-gruppen
      • |Hent alle metoderne
    • |Tag godt imod de nye 
      • Fakta om god modtagelse
      • |Hvem gør hvad?
      • |Tidslinje og tjekliste
      • |Ny i jobbet: Få en god start
      • |Flyer - Fem guider om den gode modtagelse
      • |Case: Godt fundament i Aarhus
    • |Fysisk-psykisk arbejdsmiljø 
      • Forebyg støj og forstyrrelser
      • |Indretning og støj
      • |Indeklima og arbejdsmiljø
      • |Smerter og psykisk arbejdsmiljø
    • |Digitalisering 
      • Om aktiviteten
  • |Vold og konflikter 
    • Lærere i risikozonen
    • |Forebyg digital chikane 
      • Hvad er digital chikane?
      • |Forebyggelse af digital chikane
      • |Opfølgning, når skaden sker
    • |Trap konflikterne ned
    • |Det kan I gøre...
    • |Tre cases: Retningslinjer forebygger vold 
      • Case 1: Målrettede retningslinjer forebygger
      • |Case 2: Fælles retningslinjer i Aarhus Kommune
      • |Case 3: "Vold er det modsatte af arbejdsglæde"
    • |Fire cases: Viden og samarbejde stopper vold 
      • Case 1: Åbenhed og viden forebygger konflikter og vold
      • |Case 2: "Her sidder du aldrig alene og har problemerne"
      • |Case 3: "Vi forebygger konflikter, når vi giver børnene et sprog"
      • |Case 4: Høj faglighed gav færre konflikter
    • |Aarhus griber ind mod vold 
      • Voksentid giver ro på Sødalskolen
  • |Materialer
    • Min side
    • Om hjemmesiden
    • Nyhedsbreve
    • Kontakt

Min side

  • Når team trives
  • Stærke arbejdsfællesskaber på universiteterne
    • Ledelse og samarbejdsfora
    • Udvikling af samarbejdet
    • Faglig feedback
    • Roadshow
  • Forside »
  • Teamsamarbejdet »
  • Inspirationshæfte: Stærke arbejds-fællesskaber på universiteterne »
  • Ledelse og samarbejdsfora sætter rammen for samarbejdet
Gem side ved at oprette dig som bruger her

Ledelse og samarbejdsfora sætter rammen for samarbejdet

Både ledelsen og samarbejdsorganerne spiller en vigtig rolle for stærkere samarbejdsmiljøer blandt forskere og undervisere. Læs fire konkrete anbefalinger til at styrke samarbejde og feedback-kultur.

Citat Elite


Hæftet Stærke arbejdsfællesskaber
på universiteterne giver fire konkrete anbefalinger til ledelsen og samar-bejdsorganisationen og peger på en række dilemmaer, som bør diskuteres som led i en samlet indsats.

Både ledelsen og samarbejdsorgan-erne spiller en vigtig rolle i etablering af stærkere samarbejdsmiljøer blandt forskere og undervisere via fastlæggelse af de overordnede rammer for arbejdet og det kollegiale samspil – og ved selv at gå i spidsen.

Også arbejdsmiljøorganisationen har en vigtig rolle i at formidle og fastholde mål, politikker og metoder til styrkelse af det psykiske arbejdsmiljø og tage initiativ til lokale indsatser.

Struktur og kultur

Der ligger både en strukturel og en kulturel opgave for ledelsen og de centrale samarbejdsorganisationer i at styrke samarbejdet i de faglige miljøer:

  • Den strukturelle opgave består i at sikre, at arbejdet organiseres, så forskningen og undervisningen udføres i samarbejdende fællesskaber.
  • Den kulturelle opgave består i at består i at forme de kulturelle normer, der påvirker graden af forpligtelse på hinanden og graden af tillid i gruppen.

Fire anbefalinger til ledelsen og samarbejdsorganisationen

  • Tag en strategisk beslutning om at udvikle samarbejdet. Skab en tydelig retning for forsker- og undervisergruppernes samarbejde, understøt de nødvendige prioriteringer, der gør samarbejdet muligt, og tænk tre år frem: Hvordan kan I overordnet tilrettelægge arbejdet, så det skaber den bedste grobund for stærkt fagligt samarbejde?
  • Skab bedre rammer for kollegialitet og samarbejde. Eftergå jeres rammer og belønningsstrukturer, vedtag retningslinjer for feedback og kritik, og hav et beredskab og en klar procedure for samarbejde, der udvikler sig konfliktpræget.
  • Led kulturen – beløn godt samarbejde. Fremhæv kollegiale initiativer, tag konsistent fat i personer, som gør samarbejde og kollegialitet vanskeligt, og vær særligt opmærksom på adfærden hos kolleger med høj status og anseelse.
  • Gå selv i spidsen. Vis vejen, og kommunikér jeres værdier og forventninger til samarbejdet. Se jer selv i øjnene: Er I parate til at insistere på en positiv omgangsform og til at understøtte en kultur, hvor alle samarbejder og stræber efter fælles læring? Er I rustet til opgaven?

Mere om ledelsen og samarbejdsorganisationens roller

Læs mere i hæftet Stærke arbejdsfællesskaber på universiteterne om hvordan I som ledere og medlemmer af samarbejdsorganisationen kan bidrage til at udvikle rammerne og kulturen i retning af bedre samarbejde og trivsel. Læs også om erfaringer fra universiteterne og forskernes overvejelser.

Senest revideret den 05. oktober 2018  

Strong working communities in the universities

Uni

A guide for better collaboration and academic feedback for research and teaching groups. Download the magazine.

Stærke arbejdsfællesskaber på universiteterne

Staerke Faellesskaber
Stærke arbejdsfællesskaber på universiteterne: En guide til bedre samarbejde og faglig feedback i forsker- og undervisergrupper

Når team trives

Naarteamtrives

Når team trives: Potentialer og problemer i teamsamarbejde i uddannelsessektoren

3BAR dattersites

  • Forside »
  • Teamsamarbejdet »
  • Inspirationshæfte: Stærke arbejds-fællesskaber på universiteterne »
  • Ledelse og samarbejdsfora sætter rammen for samarbejdet

Læs om cookies

BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration, Studiestræde 3, 3. sal, 1455 København K. CVR: 38501380.
Tlf: 30 73 10 30. Mail: sekretariat@bfa.dk