På vores website bruges cookies til at huske dine indstillinger, statistik og personalisering af indhold og annoncer. Ved fortsat brug af websiden godkender du cookiepolitikken.

OK, det er forstået.Læs mere om vores brug af cookies.
  • Min side
  • Om hjemmesiden
  • Nyhedsbreve
  • Kontakt
BFA Logo Negativ
GODTPSYKISKARBEJDSMILJØ.DK- På uddannelses- og forskningsinstitutioner
  • Samarbejde og social kapital 
    • God dialogkultur 
      • Tillidsbaseret samarbejdskultur
      • |Metoder til bedre dialogkultur
    • |Stærke samarbejdsrelationer 
      • Tre grundbegreber
      • |Kom godt i gang
      • |Mål den sociale kapital
      • |Fælles kamp styrker
    • |Social kapital og arbejdsmiljø 
      • Gode relationer styrker kvalitet og arbejdsglæde
      • |Fokus på social kapital målrettede indsats i Faxe
      • |Social kapital skal sikre gejsten på Spangsbjergskolen
      • |Arbejdsmiljøprisen til Broager Skole
    • |Professionel kapital og arbejdsmiljø 
      • Fakta om professionel kapital
      • |Hent GL's værktøjspakke
      • |Læs erfaringer fra 100 skoler
      • |Stærkere fællesskaber
    • |Cases og erfaringer  
      • Relationel koordinering på KU
      • |Styr sikkert gennem fusionen
      • |Fusion øgede fagligheden
      • |På banen for at vinde eller undgå nederlag?
      • |Accepter du er 'bad guy'
      • |Lederskab og involvering
      • |Social kapital på nye præmisser
      • |Social kapital som fælles valuta
    • |Konference: Stærkt samarbejde 
      • Program
      • |Workshops
  • |Forebyg stress - bedre trivsel 
    • Digitalisering på uddannelsesinstitutioner 
      • Kerneopgaven
      • |Fagligheden
      • |Relationerne
      • |Implementering
      • |Dialogkonferencer om fremtidens arbejdsmiljø
    • |Forebyg stress i fællesskab 
      • Hvad er stress?
      • |Fire faser i udviklingen af stress
      • |Strategier mod stress
      • |13 råd til arbejdsmiljøgruppen
      • |Lederens arbejde med stress
      • |Værktøjer og materialer
    • |Tæt på mistrivsel 
      • Høje følelsesmæssige krav
      • |Derfor belaster mistrivsel
      • |Løsning: En fælles indsats 
        • Håndtér høje følelsesmæssige krav med IGLO’en
      • |Cases: Mistrivsel i praksis
      • |Regler og mere viden
    • |Robusthed 
      • Robuste forandringer tager tid
      • |Har I talt med jeres kerneopgave i dag?
  • |Teamsamarbejdet 
    • Når team trives 
      • Fem almindelige problemer
      • |Fem veje til bedre team
      • |Cases: Teamsamarbejde i praksis
      • |Værktøjer til teamsamarbejdet
    • |Stærke arbejdsfællesskaber på universiteterne 
      • Ledelse og samarbejdsfora
      • |Udvikling af samarbejdet
      • |Faglig feedback
      • |Roadshow 
        • Tilmelding
        • |Program
  • |Arbejdsmiljøarbejdet 
    • Rammer for samarbejdet
    • |På forkant i arbejdsmiljøindsatsen 
      • Sådan kommer I på forkant
      • |På forkant på arbejdspladsen
      • |På forkant i arbejdsmiljø-gruppen
      • |Hent alle metoderne
    • |Tag godt imod de nye 
      • Fakta om god modtagelse
      • |Hvem gør hvad?
      • |Tidslinje og tjekliste
      • |Ny i jobbet: Få en god start
      • |Flyer - Fem guider om den gode modtagelse
      • |Case: Godt fundament i Aarhus
    • |Fysisk-psykisk arbejdsmiljø 
      • Forebyg støj og forstyrrelser
      • |Indretning og støj
      • |Indeklima og arbejdsmiljø
      • |Smerter og psykisk arbejdsmiljø
    • |Digitalisering 
      • Om aktiviteten
  • |Vold og konflikter 
    • Lærere i risikozonen
    • |Forebyg digital chikane 
      • Hvad er digital chikane?
      • |Forebyggelse af digital chikane
      • |Opfølgning, når skaden sker
    • |Trap konflikterne ned
    • |Det kan I gøre...
    • |Tre cases: Retningslinjer forebygger vold 
      • Case 1: Målrettede retningslinjer forebygger
      • |Case 2: Fælles retningslinjer i Aarhus Kommune
      • |Case 3: "Vold er det modsatte af arbejdsglæde"
    • |Fire cases: Viden og samarbejde stopper vold 
      • Case 1: Åbenhed og viden forebygger konflikter og vold
      • |Case 2: "Her sidder du aldrig alene og har problemerne"
      • |Case 3: "Vi forebygger konflikter, når vi giver børnene et sprog"
      • |Case 4: Høj faglighed gav færre konflikter
    • |Aarhus griber ind mod vold 
      • Voksentid giver ro på Sødalskolen
  • |Materialer
    • Min side
    • Om hjemmesiden
    • Nyhedsbreve
    • Kontakt

Min side

  • Når team trives
  • Stærke arbejdsfællesskaber på universiteterne
    • Ledelse og samarbejdsfora
    • Udvikling af samarbejdet
    • Faglig feedback
    • Roadshow
  • Forside »
  • Teamsamarbejdet »
  • Inspirationshæfte: Stærke arbejds-fællesskaber på universiteterne
Gem side ved at oprette dig som bruger her

Inspirationshæfte: Stærke arbejds-fællesskaber på universiteterne

En guide til bedre samarbejde og faglig feedback i forsker- og undervisningsgrupper. Hent inspiration og konkrete metoder til at skabe et bedre psykisk arbejdsmiljø.

Forskere og undervisere kan opleve en høj grad af mening og stor indflydelse på arbejdet. Men det kan svække både trivslen og kvaliteten i kerneopgaven, hvis den ansatte i for høj grad er overladt til sig selv i jagten på akademiske meritter og forskningsmidler. Vejen frem kan være et styrket fokus på samarbejdet fra ledelse, samarbejdsfora og forsker- og undervisergrupper.

Samarbejde og faglig feedback er to metoder til at styrke den faglige kvalitet og det videnskabelige personales psykiske arbejdsmiljø.

Hæfte: Stærke arbejdsfællesskaber på universiteterne

Staerke FaellesskaberHæftet er udviklet af BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration til brug for ledere, arbejdsmiljø- og samarbejdsorganisation samt de forsker- og undervisergrupper, som danner rammen for det daglige arbejde på universiteterne.

Hæftet beskriver hvordan både kerneopgave og trivsel hænger sammen, og hvordan begge dele kan styrkes gennem et øget fokus på samarbejde og faglig feedback.

Desuden præsenteres tre metoder til at styrke samarbejdet i grupperne, og to metoder til at udvikle en bedre faglig feedback.

  • Hent hæftet Stærke arbejdsfællesskaber på universiteterne.

Hent den engelske version her. Download English version here.

Læs udpluk fra hæftet her:

  • Ledelsen og samarbejdsorganisationen sætter rammen for arbejdet og det kollegiale samspil. Læs om samarbejdets dobbelte rolle og få fire anbefalinger til hvad I kan gøre.

  • Udvikling af samarbejdet i forsker- og undervisergrupper med afsæt i kerneopgaven er nøglen til en bedre samarbejdskultur. Læs om tre konkrete metoder til at udvikle samarbejde, kommunikation og trivsel.

  • Faglig feedback kan bruges bevidst til at udvikle kommunikation, interaktion og faglig udvikling. Læs om konkrete værktøjer til at udvikle feedbackkultur i grupperne og i hverdagen.

Senest revideret den 05. oktober 2018  

Strong working communities in the universities

Uni

A guide for better collaboration and academic feedback for research and teaching groups. Download the magazine.

Stærke arbejdsfællesskaber på universiteterne

Staerke Faellesskaber
Stærke arbejdsfællesskaber på universiteterne: En guide til bedre samarbejde og faglig feedback i forsker- og undervisergrupper

Når team trives

Naarteamtrives

Når team trives: Potentialer og problemer i teamsamarbejde i uddannelsessektoren

3BAR dattersites

  • Forside »
  • Teamsamarbejdet »
  • Inspirationshæfte: Stærke arbejds-fællesskaber på universiteterne

Læs om cookies

BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration, Studiestræde 3, 3. sal, 1455 København K. CVR: 38501380.
Tlf: 30 73 10 30. Mail: sekretariat@bfa.dk