Konflikter og trusler rammer hele arbejdspladsen. Og alle medarbejdergrupper kan blive berørt: både alle dele af det pædagogiske personale og andre medarbejdergrupper, som ikke er en del af undervisningen. Det kalder på en bred forebyggende indsats, hvor alle medarbejdergrupper inddrages.
På samme måde skal indsatsen forankres på alle niveauer. Det gælder fra det overordnede organisationsniveau til gruppe-, ledelses- og individniveau. Det er ikke nok at gennemføre kurser, der giver den enkelte gode kompetencer, hvis de øvrige ikke har samme indstilling eller yder en indsats.
Hvad nytter fx en uddannelse i konflikthåndtering, hvis ledelsen eller teamet ikke støtter, eller hvis der endda eksisterer en grundholdning i stil med: ”En god lærer kan godt selv styre en klasse”.
IGLO-modellen
Hvis indsatsen skal virke og have effekt, skal de forskellige initiativer iværksættes på forskellige niveauer og måske endda følges op på de øvrige niveauer. Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) har udarbejdet IGLO-modellen, som viser forskellige niveauer for arbejdet.
IGLO står for: Individ, Gruppe, Ledelse, Organisation. IGLO’ens forskellige niveauer skal gerne kunne svare ja til spørgsmålene nedenfor, når det f.eks. gælder kompetencer til at håndtere konflikter:
- Individ: Føler medarbejderne sig klædt på til opgaverne og får de støtte, når der er brug for det?
- Gruppen: Hjælper I hinanden i teamet eller gruppen, og har I mulighed for at give feedback?
- Lederen: Er der mulighed for at give efteruddannelse, sparring eller supervision?
- Organisationen: Stemmer arbejdspladsens mål overens med kompetencerne hos medarbejderne?
Spørgsmål til refleksion
- Hvordan sikrer I, at indsatsen integreres på alle niveauer, så alle kender deres rolle og opgaver?
- Hvordan sørger I for at inddrage alle personalegrupper i indsatsen for at forebygge konflikter og vold?
- Hvordan kan I sikre en fælles holdning, og at den ikke skrider?