Otte tips til at fremtidssikre stemmen og sænke støjen:
1. Kend stemmens muligheder og begrænsninger
Man skal være opmærksom på de symptomer og signaler, som kroppen sender, for det siger noget om, hvad ens stemme kan holde til. Det kan være anspændthed, begyndende hæshed og rømmetrang, følelsen af at have en klump i halsen, slim eller tørhed i halsen. Det kan også være, at man ikke længere synes, at man kan nå ned på bagerste række med sin stemme, eller at man oplever, at man bliver forpustet, når man taler.
2. Fokusér på stemmeskånende strategier
Det er en god idé at holde øje med, hvordan man agerer i det daglige arbejde. Råber man fra den ene ende af skolegården til den anden i stedet for at gå tættere på den, der skal have en besked? Tilpasser man sit stemmeleje til den situation og det lokale, man er i. Sænker man for eksempel sin stemme igen, når man har forladt lokalet med meget støj?
Sørger man for at skåne sin stemme, når man kan, så har den en stor kapacitet – og kan holde til mere.
3. Giv stemmen pleje - og drik i tide
Ens stemme kan godt lide pauser. Derfor er det vigtigt med hvile og søvn. Desuden er stemmen dybt afhængig af væske. Det, som er med til at sikre stemmekvaliteten, er slimhinder, der sidder uden på stemmebåndenes muskler. Er de ikke fugtige, fungerer de ikke optimalt. Derfor skal man sørge for at få væske nok og løbende gennem dagen. Gerne have en drikkedunk med rundt i løbet af arbejdsdagen.
Men man skal også drikke væske i tide. Stemmebåndene sidder i luftrøret, og det tager to-fire timer, før det vand, man drikker, når frem til slimhinderne på stemmebåndene og hydrerer dem. Derfor er det en god idé at drikke et stort glas vand klokken 6 om morgenen, hvis stemmen skal performe klokken 8.
4. Kig på tilrettelæggelsen af skemaet
En hel dag i svømmehallen eller idrætssalen kan de færreste stemmer holde til – i hvert fald ikke hele arbejdslivet.
Kig på skemaplanlægningen og lav et mere varieret skema for medarbejderne, så de veksler mellem undervisning i støjende og stille miljøer, så stemmen ikke hele tiden er på overarbejde.
5. Indret rummet efter aktiviteten
Er det et rum, der skal bruges til musik, danskundervisning, fordybelse, leg, gruppearbejde eller sport?
Alt efter hvilke typer af aktivitet, der skal foregå i rummet, kan man designe lydmiljøet og arbejde med akustik, efterklang, lydniveau og taleklarhed i rummet.
6. Overvej, hvem der skal bruge rummet
Er det børn, der skal arbejde i grupper? Er det voksne, der skal fordybe sig? Eller er det foredragsholdere, der skal kunne nå ned på bagerste række med deres stemme. Det er afgørende for, hvordan rummets akustik skal være.
Børn har et mindre udviklet auditivt system end voksne, så for dem er det endnu vigtigere, at de kan høre, hvad der bliver sagt, så de forstår sammenhængene.
7. Forhold jer til rummets udseende og størrelse
Alle overflader absorberer lyd, men ikke alle materialer gør det lige godt. Kig på, hvordan rummet er opbygget – hvordan kan man lave lyddæmpende tiltag?
Start med loftet, som er den største ubrudte flade, der kan absorbere lyd. Derefter kan man med fordel støjdæmpe væggene. Er det et firkantet rum, skal man støjregulere to vægge, der mødes, for eksempel bagvæg og sidevæg – ikke to parallelle vægge. Det er mest effektivt. Det er ikke nødvendigt at sætte akustikprodukter overalt. Det handler om at bremse lydens tur rundt i lokalet.
8. Lyt til stemmen og reagér i tide
Kroppen skal nok sørge for at sende signaler om, at der er noget galt, hvis stemmen er ved at blive overbelastet. Oplever man stemmeproblemer i mere end tre-fire uger, skal man søge hjælp, så det ikke udvikler sig.
Kilde: Audiologopæd Line Nyvang Warming, Aarhus Stemmeklinik, og akustikekspert Mai-Britt Beldam, Ecophon
Læs mere om arbejdsmiljøgruppens opgaver ift. at forebygge nedslidning af stemmen her.