På vores website bruges cookies til at huske dine indstillinger, statistik og personalisering af indhold og annoncer. Ved fortsat brug af websiden godkender du cookiepolitikken.

OK, det er forstået.Læs mere om vores brug af cookies.
  • Min side
  • Om hjemmesiden
  • Nyhedsbreve
  • Kontakt
BFA Logo Negativ
GODTPSYKISKARBEJDSMILJØ.DK- På uddannelses- og forskningsinstitutioner
  • Samarbejde og social kapital 
    • God dialogkultur 
      • Tillidsbaseret samarbejdskultur
      • |Metoder til bedre dialogkultur
    • |Stærke samarbejdsrelationer 
      • Tre grundbegreber
      • |Kom godt i gang
      • |Mål den sociale kapital
      • |Fælles kamp styrker
    • |Social kapital og arbejdsmiljø 
      • Gode relationer styrker kvalitet og arbejdsglæde
      • |Fokus på social kapital målrettede indsats i Faxe
      • |Social kapital skal sikre gejsten på Spangsbjergskolen
      • |Arbejdsmiljøprisen til Broager Skole
    • |Professionel kapital og arbejdsmiljø 
      • Fakta om professionel kapital
      • |Hent GL's værktøjspakke
      • |Læs erfaringer fra 100 skoler
      • |Stærkere fællesskaber
    • |Cases og erfaringer  
      • Relationel koordinering på KU
      • |Styr sikkert gennem fusionen
      • |Fusion øgede fagligheden
      • |På banen for at vinde eller undgå nederlag?
      • |Accepter du er 'bad guy'
      • |Lederskab og involvering
      • |Social kapital på nye præmisser
      • |Social kapital som fælles valuta
    • |Konference: Stærkt samarbejde 
      • Program
      • |Workshops
  • |Forebyg stress - bedre trivsel 
    • Digitalisering på uddannelsesinstitutioner 
      • Kerneopgaven
      • |Fagligheden
      • |Relationerne
      • |Implementering
      • |Dialogkonferencer om fremtidens arbejdsmiljø
    • |Forebyg stress i fællesskab 
      • Hvad er stress?
      • |Fire faser i udviklingen af stress
      • |Strategier mod stress
      • |13 råd til arbejdsmiljøgruppen
      • |Lederens arbejde med stress
      • |Værktøjer og materialer
    • |Tæt på mistrivsel 
      • Høje følelsesmæssige krav
      • |Derfor belaster mistrivsel
      • |Løsning: En fælles indsats 
        • Håndtér høje følelsesmæssige krav med IGLO’en
      • |Cases: Mistrivsel i praksis
      • |Regler og mere viden
    • |Robusthed 
      • Robuste forandringer tager tid
      • |Har I talt med jeres kerneopgave i dag?
  • |Teamsamarbejdet 
    • Når team trives 
      • Fem almindelige problemer
      • |Fem veje til bedre team
      • |Cases: Teamsamarbejde i praksis
      • |Værktøjer til teamsamarbejdet
    • |Stærke arbejdsfællesskaber på universiteterne 
      • Ledelse og samarbejdsfora
      • |Udvikling af samarbejdet
      • |Faglig feedback
      • |Roadshow 
        • Tilmelding
        • |Program
  • |Arbejdsmiljøarbejdet 
    • Rammer for samarbejdet
    • |På forkant i arbejdsmiljøindsatsen 
      • Sådan kommer I på forkant
      • |På forkant på arbejdspladsen
      • |På forkant i arbejdsmiljø-gruppen
      • |Hent alle metoderne
    • |Tag godt imod de nye 
      • Fakta om god modtagelse
      • |Hvem gør hvad?
      • |Tidslinje og tjekliste
      • |Ny i jobbet: Få en god start
      • |Flyer - Fem guider om den gode modtagelse
      • |Case: Godt fundament i Aarhus
    • |Fysisk-psykisk arbejdsmiljø 
      • Forebyg støj og forstyrrelser
      • |Indretning og støj
      • |Indeklima og arbejdsmiljø
      • |Smerter og psykisk arbejdsmiljø
    • |Digitalisering 
      • Om aktiviteten
  • |Vold og konflikter 
    • Lærere i risikozonen
    • |Forebyg digital chikane 
      • Hvad er digital chikane?
      • |Forebyggelse af digital chikane
      • |Opfølgning, når skaden sker
    • |Trap konflikterne ned
    • |Det kan I gøre...
    • |Tre cases: Retningslinjer forebygger vold 
      • Case 1: Målrettede retningslinjer forebygger
      • |Case 2: Fælles retningslinjer i Aarhus Kommune
      • |Case 3: "Vold er det modsatte af arbejdsglæde"
    • |Fire cases: Viden og samarbejde stopper vold 
      • Case 1: Åbenhed og viden forebygger konflikter og vold
      • |Case 2: "Her sidder du aldrig alene og har problemerne"
      • |Case 3: "Vi forebygger konflikter, når vi giver børnene et sprog"
      • |Case 4: Høj faglighed gav færre konflikter
    • |Aarhus griber ind mod vold 
      • Voksentid giver ro på Sødalskolen
  • |Materialer
    • Min side
    • Om hjemmesiden
    • Nyhedsbreve
    • Kontakt

Min side

  • Digitalisering på uddannelsesinstitutioner
  • Forebyg stress i fællesskab
    • Hvad er stress?
    • Fire faser i udviklingen af stress
    • Strategier mod stress
    • 13 råd til arbejdsmiljøgruppen
    • Lederens arbejde med stress
    • Værktøjer og materialer
  • Tæt på mistrivsel
  • Robusthed
Figur3
Gem side ved at oprette dig som bruger her

Lederens arbejde med stress

Du bærer som leder et vigtigt ansvar for både at forebygge, at stress opstår i din enhed, og at gribe ind og håndtere stress hos medarbejderne, når og hvis den alligevel opstår.

I kraft af din rolle skal du være med til at sikre, at der er løbende dialog om forholdet mellem krav og ressourcer. At skabe tydelighed omkring kravene til arbejdet er noget af det vigtigste, du som leder kan gøre for at forebygge stress.

Derudover spiller du som leder en central rolle i at skabe det gode samarbejdsklima, bl.a. ved at være et godt forbillede og rollemodel i forhold til den kultur, du ønsker på arbejdspladsen. Samtidig har du en vigtig opgave i forhold til at rammesætte, hvad der er muligt på arbejdspladsen, og hvad der ikke er. 

Gode råd til dig som leder

Alligevel kan du komme i situationer, hvor du oplever, at medarbejdere bliver stressede. 

I videnshæftet Forebyg stress i fællesskab kan du finde inspiration til, hvordan du som leder kan gøre en systematisk indsats for at fåebygge og håndtere stress i din afdeling. Hæftet går tæt på fire aspekter af opgaven: 

  • Tre dilemmaer om håndtering af stress: Hvad skal du blande dig i som leder - og hvrnår skal du ikke blande dig? Hvordan afvejer diu hensynet til den stressramte mod hensynet til de øvrige medarbejdere? Og hvor går du, hvis årsagen til stress findes uden for arbejdspladsen?

  • Samtaler med en stresset medarbejder: Læs om hvornår, du skal tage samtalen, samtalens formål og samtalens forløb.

  • Sygemelding af en stresset medarbejder: Hvis en stressramt medarbejder har meldt sig syg, vil arbejdspladsen formentlig allerede have en række politikker og retningslinjer, du som leder kan støtte dig til i din håndtering af situationen. 

  • Tilbage på arbejdet efter stress: Det letter den sygemeldtes tilbagevenden til arbejdet, hvis vedkommende har kunnet fastholde sin tilknytning til arbejdspladsen under sygemeldingen. En mulighed er en gradvis tilbagevenden, hvor man starter med få timers arbejde med overskuelige opgaver så tidligt som muligt i sygeperioden. 

Læs mere

  • om lederens arbejde med stress i kapitel 4 i vindenshæftet Vi forebygger stress sammen.

Senest revideret den 19. november 2019  

Forebyg stress i fællesskab

Stress Videnshaefte
Hent videnshæftet 'Forebyg stress i fællesskab'.

Hent supplerende værktøjer: 
1: Mening i arbejdet 
2: Prioritering af opgaverne 
3: Strategier mod stress 
4: Hav øje for stress 
5: Pausekultur 
6: Energibarometeret

Hent de seks værktøjer som en samlet værktøjskasse.

Tæt på mistrivsel

Taetpaamistrivsel

Sæt fokus på arbejdsmiljøet for de undervisere, der er "tæt på mistrivsel".

3BAR dattersites

Læs om cookies

BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration, Studiestræde 3, 3. sal, 1455 København K. CVR: 38501380.
Tlf: 30 73 10 30. Mail: sekretariat@bfa.dk