Om arbejdsmiljøarbejdet med høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker:
- Arbejdstilsynet: Om høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker
- Arbejdstilsynet (2006/2013): Om arbejdsbetinget stress – læs under ‘Arbejdet med mennesker’
- Arbejdstilsynets spørgeguide om undervisning af elever (og studerende) – se under ‘Høje følelsesmæssige krav’ (side 4)
- Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø: Fastholdelse af arbejdsevne og arbejdstilknytning blandt folkeskolelærere med mentale helbredsproblemer – BALANCE-projektet
Om arbejdet med elever, kursister eller studerende, der mistrives:
- Servicelovens §153 om underretningspligt
- Servicelovens §49 om ret til udveksling af oplysninger
- Servicestyrelsen: Håndbog om barnets reform
- Danmarks Lærerforening og Dansk Socialrådgiverforening (2008): Håndgreb i samarbejdets svære kunst – når lærere og socialrådgivere samarbejder om udsatte børn
- Undervisningsministeriet (2010): ’Jeg kommer heller ikke i dag’ – om støtte af sårbare unge i uddannelse
- Psykiatrifonden (2012): Støtte til sårbare elever. Anbefalinger til udvikling og implementering af politikker og beredskaber på erhvervsuddannelserne.
Om ledelsens og arbejdsmiljøorganisationens indsats
- Videncenter for Arbejdsmiljø: IGLO-ark – værktøj til trivsel på arbejdspladsen
- Laila Jensen (2006): Skolelederens personlige lederskab
- ’Når samtalen er nødvendig’ – et hæfte om, hvordan du som leder forbereder dig og får mest ud nødvendige og vanskelige samtaler
- ’Forebyg konflikter og vold’ – inspirationshæfte til skoler og uddannelsesinstitutioner.
Om teamudvikling
Om støtte til den enkelte underviser