På vores website bruges cookies til at huske dine indstillinger, statistik og personalisering af indhold og annoncer. Ved fortsat brug af websiden godkender du cookiepolitikken.

OK, det er forstået.Læs mere om vores brug af cookies.
  • Min side
  • Om hjemmesiden
  • Nyhedsbreve
  • Kontakt
BFA Logo Negativ
GODTPSYKISKARBEJDSMILJØ.DK- På uddannelses- og forskningsinstitutioner
  • Samarbejde og social kapital 
    • God dialogkultur 
      • Tillidsbaseret samarbejdskultur
      • |Metoder til bedre dialogkultur
    • |Stærke samarbejdsrelationer 
      • Tre grundbegreber
      • |Kom godt i gang
      • |Mål den sociale kapital
      • |Fælles kamp styrker
    • |Social kapital og arbejdsmiljø 
      • Gode relationer styrker kvalitet og arbejdsglæde
      • |Fokus på social kapital målrettede indsats i Faxe
      • |Social kapital skal sikre gejsten på Spangsbjergskolen
      • |Arbejdsmiljøprisen til Broager Skole
    • |Professionel kapital og arbejdsmiljø 
      • Fakta om professionel kapital
      • |Hent GL's værktøjspakke
      • |Læs erfaringer fra 100 skoler
      • |Stærkere fællesskaber
    • |Cases og erfaringer  
      • Relationel koordinering på KU
      • |Styr sikkert gennem fusionen
      • |Fusion øgede fagligheden
      • |På banen for at vinde eller undgå nederlag?
      • |Accepter du er 'bad guy'
      • |Lederskab og involvering
      • |Social kapital på nye præmisser
      • |Social kapital som fælles valuta
    • |Konference: Stærkt samarbejde 
      • Program
      • |Workshops
  • |Forebyg stress - bedre trivsel 
    • Digitalisering på uddannelsesinstitutioner 
      • Kerneopgaven
      • |Fagligheden
      • |Relationerne
      • |Implementering
      • |Dialogkonferencer om fremtidens arbejdsmiljø
    • |Forebyg stress i fællesskab 
      • Hvad er stress?
      • |Fire faser i udviklingen af stress
      • |Strategier mod stress
      • |13 råd til arbejdsmiljøgruppen
      • |Lederens arbejde med stress
      • |Værktøjer og materialer
    • |Tæt på mistrivsel 
      • Høje følelsesmæssige krav
      • |Derfor belaster mistrivsel
      • |Løsning: En fælles indsats 
        • Håndtér høje følelsesmæssige krav med IGLO’en
      • |Cases: Mistrivsel i praksis
      • |Regler og mere viden
    • |Robusthed 
      • Robuste forandringer tager tid
      • |Har I talt med jeres kerneopgave i dag?
  • |Teamsamarbejdet 
    • Når team trives 
      • Fem almindelige problemer
      • |Fem veje til bedre team
      • |Cases: Teamsamarbejde i praksis
      • |Værktøjer til teamsamarbejdet
    • |Stærke arbejdsfællesskaber på universiteterne 
      • Ledelse og samarbejdsfora
      • |Udvikling af samarbejdet
      • |Faglig feedback
      • |Roadshow 
        • Tilmelding
        • |Program
  • |Arbejdsmiljøarbejdet 
    • Rammer for samarbejdet
    • |På forkant i arbejdsmiljøindsatsen 
      • Sådan kommer I på forkant
      • |På forkant på arbejdspladsen
      • |På forkant i arbejdsmiljø-gruppen
      • |Hent alle metoderne
    • |Tag godt imod de nye 
      • Fakta om god modtagelse
      • |Hvem gør hvad?
      • |Tidslinje og tjekliste
      • |Ny i jobbet: Få en god start
      • |Flyer - Fem guider om den gode modtagelse
      • |Case: Godt fundament i Aarhus
    • |Fysisk-psykisk arbejdsmiljø 
      • Forebyg støj og forstyrrelser
      • |Indretning og støj
      • |Indeklima og arbejdsmiljø
      • |Smerter og psykisk arbejdsmiljø
    • |Digitalisering 
      • Om aktiviteten
  • |Vold og konflikter 
    • Lærere i risikozonen
    • |Forebyg digital chikane 
      • Hvad er digital chikane?
      • |Forebyggelse af digital chikane
      • |Opfølgning, når skaden sker
    • |Trap konflikterne ned
    • |Det kan I gøre...
    • |Tre cases: Retningslinjer forebygger vold 
      • Case 1: Målrettede retningslinjer forebygger
      • |Case 2: Fælles retningslinjer i Aarhus Kommune
      • |Case 3: "Vold er det modsatte af arbejdsglæde"
    • |Fire cases: Viden og samarbejde stopper vold 
      • Case 1: Åbenhed og viden forebygger konflikter og vold
      • |Case 2: "Her sidder du aldrig alene og har problemerne"
      • |Case 3: "Vi forebygger konflikter, når vi giver børnene et sprog"
      • |Case 4: Høj faglighed gav færre konflikter
    • |Aarhus griber ind mod vold 
      • Voksentid giver ro på Sødalskolen
  • |Materialer
    • Min side
    • Om hjemmesiden
    • Nyhedsbreve
    • Kontakt

Min side

  • God dialogkultur
  • Stærke samarbejdsrelationer
  • Social kapital og arbejdsmiljø
  • Professionel kapital og arbejdsmiljø
  • Cases og erfaringer
    • Relationel koordinering på KU
    • Styr sikkert gennem fusionen
    • Fusion øgede fagligheden
    • På banen for at vinde eller undgå nederlag?
    • Accepter du er 'bad guy'
    • Lederskab og involvering
    • Social kapital på nye præmisser
    • Social kapital som fælles valuta
  • Konference: Stærkt samarbejde
  • Forside »
  • Samarbejde og social kapital »
  • Cases og erfaringer »
  • Social kapital som fælles valuta
Gem side ved at oprette dig som bruger her

Social kapital som fælles valuta

I Esbjerg prøver to skoler at gøre social kapital til ledestjernen i deres forestående fusion. Åbenhed og fairness skal i højsædet.

Når Vestervangskolen og Blåbjerggårdskolen 1. august 2014 slår dørene op som Vitaskolen, vil social kapital have spillet en vigtig rolle i processen. I hvert fald hvis det står til ledelse og tillidsrepræsentant på Vestervangskolen, der gennem flere år har arbejdet systematisk med principperne i social kapital.

At arbejdet har båret frugt blev tydeligt, da skolen i januar 2013 fik målt sin sociale kapital til ”meget høj” – det højeste niveau i den enkleste måde at opgøre kapital på. Så da fusionen med naboskolen blev besluttet, var det naturligt at bringe de gode erfaringer med ind i fusionsprocessen.

”Social kapital handler om tillid, retfærdighed og godt samarbejde på skolen. Det er en slags værdisæt, som vi håber kan være retningsgivende for den nye skoles samarbejde,” forklarer tillidsrepræsentant Inge-Lise Holtzmann.

Storebrors projekt?

En bredt sammensat arbejdsgruppe på Vestervangskolen overvejede, hvordan man bedst kunne invitere Blåbjerggårdskolen med i en proces, der kunne sikre den nye fælles skole et godt afsæt. Det var ikke uden udfordringer, forklarer viceinspektør John Andersen:

”Arbejdet med social kapital var jo startet her, vi er en lidt større enhed, og det er os, der lægger matrikel til Vitaskolen. Derfor kommer man nemt til at opfatte os som storebroren – og social kapital-dagsordenen som ’vores’. Opgaven var altså at åbne social kapital-arbejdet op, så det indbød til et fælles ejerskab,” siger han.

Fair fagfordeling

Arbejdsgruppen besluttede at invitere repræsentanter fra Blåbjerggårdskolen til et møde for at drøfte, hvad der lå de ansatte på de to skoler mest på sinde, og hvordan det kunne tilgodeses bedst muligt i fusionsprocessen. To lærere fra Blåbjerggårdskolen deltog i mødet sammen med Jan Lagoni, der var udpeget som kommende leder af den fusionerede skole.

Der var hurtigt enighed om, at den forestående fusion skulle ’gå ordentligt for sig’. Især den fremtidige fagfordeling lå medarbejderne på begge skoler stærkt på sinde.

”Det er uundgåeligt, at mange lærere kommer til at afgive nogle af deres nuværende fag eller klasser. Den proces skal være fair og åben – blandt andet ved at have synlige og kendte kriterier for, hvordan opgaverne fordeles,” siger Jesper Hjuler

Den udvidede arbejdsgruppe konstaterede også, at det ville blive en vigtig udfordring at få to forskellige måder at gøre tingene til at gø op i en højere helhed:

”På mange områder griber vi faglige, pædagogiske og praktiske opgaver lidt forskelligt an. Typisk mener begge parter jo, at deres måde er den eneste rigtige! Det kræver åbenhed og tillid at være lydhør for, at de andres metode kan være lige så god, ja i nogle tilfælde ligefrem bedre,” siger Inger Lise Holtzmann.

Udfordret så hatten passer

Jan Lagoni er klar over, at der forestår et stort arbejde med at finde fælles ståsteder i både store og mindre spørgsmål – og at opgaven ikke har vokset sig mindre efter de markante begivenheder på skoleområder i foråret 2013:

”Vi har jo fået udfordringer, så hatten passer. Ikke bare skal vi fusionere og bygge ny skole, hvor det er vigtigt med inddragelse og fælles ejerskab. Vi skal også finde en måde at indløse folkeskolereform og arbejdstidsregler på en måde, som er ordentlig og gangbar for skolens ansatte,” siger Jan Lagoni.

Han har derfor taget initiativ til at nedsætte en række arbejdsgrupper om blandt andet fusion, flytning, skolereform og arbejdstid. En række af de vanskelige drøftelser om fagfordeling er forankret i de to skolers MED-udvalg.

Skolelederen og resten af arbejdsgruppen om social kapital håber, at de kan bruge principperne om tillid, retfærdighed og samarbejde som afsæt for et større arrangement om, hvordan de to sæt af ”vi plejer” bedst kan gøres til én ny fælles praksis.

Baggrund: Projekt om social kapital på Vestervangskolen

Vestervangskolen har siden august 2012 deltaget i et projekt om at udvikle skolens sociale kapital. Projektet gennemføres i samarbejde med Esbjerg Kommune og BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration (tidligere BrancheArbejdsmiljøRådet Undervisning & Forskning) – med bistand fra konsulentfirmaet Kubix. Spangsbjergskolen deltager også i projektet.

Læs artikel om Spangsbjergskolen

Læs mere om de to skolers erfaringer i hæftet Stærke samarbejdsrelationer.

Senest revideret den 01. august 2017  

Materialer om samarbejde og social kapital

Kom Videre Social Kapital

Kom videre med social kapital Har I allerede gjort erfaringer med social kapital? Kom videre med det nye hæfte, bliv inspireret, find de nyeste værktøjer og læs om erfaringer.

Social kapital – inspiration for ledere Om at udvikle trivsel og produktivitet på arbejdspladsen.

Overblik: Værktøjer om social kapital Masser af gode materialer og inspiration til arbejdet med social kapital.

Andre hjemmesider om samarbejde og social kapital

Social kapital på Arbejdsmiljøweb.dk
Genvej til alle materialer og værktøjer om social kapital på Arbejdsmiljøweb.

Team- og projektarbejde på Arbejdsmiljøweb.dk
Genvej til indhold om team- og projektarbejde på Arbejdsmiljøweb.

3BAR dattersites

  • Forside »
  • Samarbejde og social kapital »
  • Cases og erfaringer »
  • Social kapital som fælles valuta

Læs om cookies

BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration, Studiestræde 3, 3. sal, 1455 København K. CVR: 38501380.
Tlf: 30 73 10 30. Mail: sekretariat@bfa.dk